Merhabalar! İsmim Sinem Çay. İstanbul Gelişim Üniversitesi İktisadi ve
İdari Bilimler Fakültesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü’nde öğrenim
görmekteyim. Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü’nde Çift Anadal (ÇAP)
Programı’na da devam ediyorum. Aynı zamanda, Üniversitemizin
Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) Kulübü’nün başkanıyım. 2023
yılından itibaren TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma
Projeleri Destekleme Programı çerçevesinde desteğe hak kazanarak bir
araştırma projesi yürüttüm ve projemi 2024 Aralık ayında sonuç raporu ile birlikte teslim
ederek tamamladım. Bu konuda sizlerle deneyimlerimi paylaşmak isterim.
Üniversite eğitimim öncesinde ve sırasında, 2021 yılından itibaren bir zincir restoranda (Big
Chefs) gastronomi alanında çalışarak aşçılık mesleğimi sürdürüyorum. Babam da burada
mutfak şefi olarak görev almakta ve kendisiyle birlikte çalışıyorum. Bu sayede yiyecek-içecek
sektörü hakkında, özellikle Big Chefs'in düzeni ve denetimi ile ilgili pek çok şey öğrendim.
Bu tecrübelerimden hareketle, ilk projemin gastronomi ile ilgili olması gerektiğini düşündüm.
Uzun yıllardır eğitimini almakta olduğum İngilizce öğretmenliği mesleğini de yapıyor olsam
da, pratikte mutfakta takım çalışmasında da yetkin olduğumu fark ettim. Bu sebeple, ilk
projemi, Bilimsel Araştırma Teknikleri dersi aldığım sevgili hocam ve proje akademik
danışmanım Dr. Öğretim Üyesi Sibel Zengin ile birlikte, “TÜBİTAK 2209-A Üniversite
Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı” çerçevesinde, çalışma hayatımla daha
yakından ilişkili bir konuda gerçekleştirmeye karar verdim. Projemin konusunu, gastronomi
alanında çalışanların memnuniyetini incelemeyi ve bunun iş performansına etkisini ölçüp
gözlemlemeyi amaçlayan bir çalışma olarak belirledim.
Proje sürecinin başları benim için biraz zorlayıcıydı. Araştırma yaparken, doğru kaynaklara
ulaşmak ve bu kaynakları uygun bir şekilde kullanmak benim için başlı başına bir zorluktu.
Kullandığım literatür, bazen ihtiyacım olan derinliği sunmadı ya da konuyla doğrudan ilişkili
verileri bulmak zaman aldı. Bir diğer zorluk ise proje yazım sürecinde zaman yönetimi oldu.
Bir yandan derslerimle ilgileniyor, bir yandan çalışıyor, diğer yandan proje üzerinde
çalışıyordum. Bu süreçte, bir işi başlatmak kadar, bitirmenin de önemli olduğunu öğrendim.
Projeyi yazarken, akademik danışmanım olan Sibel hocamın rehberliği benim için çok
kıymetliydi. Kendisi, projede doğru adımları atabilmem için bana yol gösterdi ve her aşamada
destek verdi. Ancak bu süreçte, kendi başıma kararlar alabilme yetisini de geliştirdiğimi
düşünüyorum. Örneğin, metodoloji seçimi yaparken, farklı yöntemleri gözden geçirdim ve
hangi yöntemin projemle daha uyumlu olduğuna karar verdim. Bu, bana daha fazla özgüven
kazandırdı. Her zaman birden fazla işi aynı anda yapmayı seven biriyim, bazen ipin ucunu
kaçırıp birçok işi önüme yığsam da, yine de bunların altından kalkmayı başardım. Herhangi
bir alanda çalışırken pek çok farklı durumla karşılaşmak, kişiye çok değerli deneyimler
kazandırıyor.
Sonuç olarak, bir araştırma projesi yazma süreci benim için çok öğretici bir deneyim oldu ve
bana birçok önemli beceri kazandırdı. İlk olarak, eleştirel düşünme yeteneğimi geliştirdi.
Kaynakları sadece yüzeysel olarak incelemek yerine, her birini derinlemesine analiz etmem
gerektiğini fark ettim. Bu süreç, bir konuyu farklı açılardan değerlendirme ve her yeni veriyi
mevcut bilgiyle karşılaştırma alışkanlığı kazandırdı. Ayrıca, projemi bir uluslararası kongrede
bildiri olarak sundum ve bildiriler kitabında Türkçe ve İngilizce olarak yayımlandı. Her
açıdan başlangıçta birçok zorlukla karşılaşmış olsam da, bu süreç bana sadece araştırma
yapmayı değil, aynı zamanda sabırlı olmayı, zaman yönetimini ve sorunları çözme yeteneğimi
de geliştirdi. Elde ettiğim bu deneyimleri, gelecekteki akademik ve profesyonel hayatımda
kullanacağım.