TÜBİTAK 2209-A Lisans Öğrencileri Proje Deneyimi — Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) Kulübü Başkanı
Merhabalar! İsmim Sinem Çay. İstanbul Gelişim Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü’nde öğrenim görmekteyim. Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü’nde Çift Anadal (ÇAP) Programı’na da devam ediyorum. Aynı zamanda, Üniversitemizin Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) Kulübü’nün başkanıyım.
2023 yılından itibaren TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı çerçevesinde desteğe hak kazanarak bir araştırma projesi yürüttüm ve projemi 2024 Aralık ayında sonuç raporu ile birlikte tamamladım. Bu konuda sizlerle deneyimlerimi paylaşmak isterim.
Üniversite eğitimim öncesinde ve sırasında, 2021 yılından itibaren bir zincir restoranda (Big Chefs) gastronomi alanında çalışarak aşçılık mesleğimi sürdürmekteyim. Babam da burada mutfak şefi olarak görev almakta ve kendisiyle birlikte çalışıyorum. Bu sayede yiyecek-içecek sektörü hakkında, özellikle Big Chefs’in düzeni ve denetimiyle ilgili pek çok şey öğrendim. Bu tecrübelerimden hareketle, ilk projemin gastronomi ile ilgili olması gerektiğini düşündüm.
Uzun yıllardır eğitimini almakta olduğum İngilizce öğretmenliği mesleğini de yapıyor olsam da, pratikte mutfakta takım çalışmasında da yetkin olduğumu fark ettim. Bu sebeple, ilk projemi, Bilimsel Araştırma Teknikleri dersi aldığım sevgili hocam ve proje akademik danışmanım Dr. Öğr. Üyesi Sibel Zengin ile birlikte, “TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı” çerçevesinde, çalışma hayatımla daha yakından ilişkili bir konuda gerçekleştirmeye karar verdim.
Projemin konusunu, gastronomi alanında çalışanların memnuniyetini incelemeyi ve bunun iş performansına etkisini ölçüp gözlemlemeyi amaçlayan bir çalışma olarak belirledim.
Proje sürecinin başları benim için biraz zorlayıcıydı. Araştırma yaparken doğru kaynaklara ulaşmak ve bu kaynakları uygun bir şekilde kullanmak benim için başlı başına bir zorluktu. Kullandığım literatür bazen ihtiyacım olan derinliği sunmadı ya da konuyla doğrudan ilişkili verileri bulmak zaman aldı. Bir diğer zorluk ise proje yazım sürecinde zaman yönetimi oldu.
Bir yandan derslerimle ilgileniyor, bir yandan çalışıyor, diğer yandan proje üzerinde çalışıyordum. Bu süreçte bir işi başlatmak kadar bitirmenin de önemli olduğunu öğrendim.
Projeyi yazarken, akademik danışmanım olan Sibel hocam’ın rehberliği benim için çok kıymetliydi. Kendisi projede doğru adımları atabilmem için bana yol gösterdi ve her aşamada destek verdi. Ancak bu süreçte kendi başıma kararlar alabilme yetisini de geliştirdiğimi düşünüyorum.
Örneğin, metodoloji seçimi yaparken farklı yöntemleri gözden geçirdim ve hangi yöntemin projemle daha uyumlu olduğuna karar verdim. Bu bana daha fazla özgüven kazandırdı. Her zaman birden fazla işi aynı anda yapmayı seven biriyim; bazen ipin ucunu kaçırıp birçok işi önüme yığsam da yine de bunların altından kalkmayı başardım. Herhangi bir alanda çalışırken pek çok farklı durumla karşılaşmak kişiye çok değerli deneyimler kazandırıyor.
Sonuç olarak, bir araştırma projesi yazma süreci benim için çok öğretici bir deneyim oldu ve bana birçok önemli beceri kazandırdı. İlk olarak, eleştirel düşünme yeteneğimi geliştirdi. Kaynakları sadece yüzeysel olarak incelemek yerine, her birini derinlemesine analiz etmem gerektiğini fark ettim. Bu süreç, bir konuyu farklı açılardan değerlendirme ve her yeni veriyi mevcut bilgiyle karşılaştırma alışkanlığı kazandırdı.
Ayrıca, projemi bir uluslararası kongrede bildiri olarak sundum ve bildiriler kitabında Türkçe ve İngilizce olarak yayımlandı. Her açıdan başlangıçta birçok zorlukla karşılaşmış olsam da bu süreç bana sadece araştırma yapmayı değil, aynı zamanda sabırlı olmayı, zaman yönetimini ve sorun çözme yeteneğimi de geliştirdi. Elde ettiğim bu deneyimleri gelecekteki akademik ve profesyonel hayatımda kullanacağım.